Monday, April 27

BETOL ker?? tengok CRITA boleh improve B.I??


hem...sbenaqnya aku dah lama pikiaq pasai ni....orng selalu cakap kalau nk improve English kena banyak baca buku BI..banyak mendengar(tak kesah lah lagu ka..apa ka...) tapi penah tak ampa suma dengar orang cakap..."kalau nk improve BI tgk la crita omputih" (huhuhu..best la mcm ni tgk crita pun leh improve BI).


konsep dia mcm ni...betol la statement yg aku kat atas tu-tgk crita BI leh improve BI kita...taaaapi..... bukan tgk crita omputih pastu letak subtitle kat bwh BM lak...tak dak maknanya la kalau cam tu....cuba ampa letak susbtitle BI...sure leh improve punya...


benda ni aku dah wat kat diri aku...tapi aku bkn tgk crita omputih tapi crita jepun...meh kita flashback sama2.....


tahun 2005 menjadi sejarah dlm diri aku(ceehh....ayat sastera lak) lps jer PMR aku terus tak g sekolah...melepak jer kat umah. dah abih2 melepak samapai boring aku pun tanya kah abg aku ada tak crita2 best yg boleh aku tgk...dy pun tanpa rasa segan dan silunya bg kat aku crita jepun...yg bertajuk...'NARUTO' .aku mula2 tu best la nk tgk crita NARUTO tapi hati aku hancur berderai bila abg aku ckp yg crita ni dlm bhs.jepun taaapi...ada subtitle BI...huh...mampoih aku nk phm sbb aku bkn terer sgt BI. time sekolah pun aku dok set c...cam na aku nak paham crita ni??? (kat sekolah aku, time BI kami suma dibahagikan ke dlm 4 set iaitu set a,set b, set c dan set d)hem....kira teruk jugak la BI aku time tu.


masa ni lah aku blajaq untuk phm2kan apa yg aku tak paham dalam BI...tgk crita NARUlTO bila sampai kat word yg aku tak phm...aku pause crita tu..then aku tgk kamus...(wah nk tgk crita punya pasai...sanggup tgk kamus, kat sekolah tak penah lak wat cam tu..hik3)cam tu lah aku tgk crita tu sampai episod 100 lebih....so conclusionnya...aku dapat improve BI melalui tgk crita yg ber'subtitle'kan English...
aku jugak start jatuh cinta dgn crita jepun bila aku tgk NARUTO neyh....
tapi aku tak lah terer sgt2 sampai leh dpt band 6, takat leh phm n balas balik org ckp tu leh la....huhuhuhu...
jadi tips dah diberi...renung2kan dan selamat beramal


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels