Monday, May 4

D . e . J . a . V.u

tajuk hari ni rasanya suma dah besa mengalami..kan??deja vu...bagi yg tak tau apa itu deja vu meh sini aku nk terangka...deja vu ialah satu keadaan yg ampa rasa ampa dah besa alaminya sebelum ini tapi tak ingat bila keadaan tu berlaku...kekadang ampa rasa( eh...rasanya aku dah wat dah benda ni...dalam mimpi kot ) tu la yg akan terdetik kat dalam hati ampa suma kalau ampa mengalami deja vu ni....( tu lah jugak yg berlaku pada diri aku....wahahaha...)

deja vu ni berlaku tak kira umur...budak2 pun boleh mengalami deja vu ni. berdasarkan kajian 70% daripada manusia akan mengalami keadaan ini sekurang-kurangnya sekali dalam hidup. ( tapi aku rasanya dah berkali-kali alami benda neyh)

pada mulanya, para pengkaji nk meng'link'kan deja vu ni dgn penyakit2 otak yg kritikal ni(dalam erti kata yg len gila) seperti schizophrenia, anxiety, dan dissociative identity disorder. kiranya deja vu di'refer'kan kepada salah satu kes dalam mental disorder la...(tapi tak bermaksud gila nah..)

kadang-kadang memang best bila benda ni berlaku...rasa cam dalam crita kat disney channel tu..."that's so raven" kita dah tau apa yg berlaku..hik3. tapi rasa takut muncul bila aku bukak crita sal deja vu time mkn ptg dgn kakak, aku tetiba kakak aku cakap, "adik,adik tau dak deja vu tu satu tanda yg adik ni mengalami sakit jiwa?"...hah???aku pun terus marah kakak aku..."owh nk kata adik gila la nih...??" bukan main marah lagi aku time tu...hik3(sowi yer kak cik..) tapi bila dy bg explaination kat aku baru aku tau...

hem...rasanya aku tak leh la nk terangkan dengan detail lagi sbb aku bkn pakar dalam bidang ni...so ntuk mengetahui dgn lebih lanjut tentang deja vu ni...banyak2 la membaca yer...'MEMBACA JAMBATAN ILMU' (wah..berfalsafah lak aku ni...he3)

so...seperti biasa...renung2kan dan selamat beramal...(nk amal apa lak ni??) ( amal jer apa2 pown) wahahahaha!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels