Wednesday, September 30

HIKAYAT LEBARAN SIRAH....

al-kisah.....(toiyib...)
al-kisah..maka tersebut la kisahhh.....(toiyiibb...)

hari raya tahun ni...merupakan raya yang paling simple dalam hidup aku. famili aku beraya empat beranak saja. yang tinggal aku dan abang, kakakku yang dikasihi semua beraya di rumah ibu mertua mereka.
raya empat beranak...

(p/s: thanks kak long tolong datang pasang tirai raya...abang pian pun sama)

malam raya begitu sunyi, hanya takbir raya yang berkumandang di tv. tak dak suara kanak2(terutama sekali absyar yang bising main mercun). tengah melayan syahdu malam raya kerana dalam kesepian...tiba2 abang aku ketuk pintu bilik..." adik..jom main bunya api.." "hah?? bunga api??" rupa2nya abang aku ada beli bunya api yg special punya...aku pun apa lagi..join la sekaki..."mana lilin??" aku tanya abang aku..."lilin kebenda...ni bukan bunga apa budak2, ni firework la..." abang aku jawab. o0o0o0o...maksudnya tengok bunga api la...bukan main bunga api...(timbul la rasa best nk raya dalam hati...)

keesokkan paginya...mula aktiviti hari raya. selesai solat eidulfitri aku pergi menziarahi pusara sanak saudara yang telah pergi menghadap Ilahi...terutamanya pusara arwah abang aku...

aktiviti yang kedua pulak merupakan aktiviti kunjung-mengunjung rumah sanak saudara di sekitar kampung...tak banyak pun ada la dalam 4,5 buah rumah....

selesai berkunjung...masa untuk balik ke rumah pulak untuk siapkan apa yang patut bagi menyambut tetamu yang datang ke rumah...

banyak yang datang ke rumah pun...anak2 murid mak...budak2 kecik...banyak la karenahnya...kejap air tumpah...kejap kek terjatuh...memang menguji kesabaran...

macam tu lah keadaan hari raya pertama aku setiap tahun...tak boleh pi jalan2 sebabnya kena layan tetamu kecil mak aku...(akan aku praktikkan di masa hadapan...)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels