Friday, October 28

kerana cinta manusia, aku temui cinta Ilahi...

Assalamualaikum...Bismillahirrahmanirahim...Allahumma solli'ala Muhammad...

dah lama sebenarnya memikirkan tajuk post kali ni, tapi setiap kali mula nak menaip, otak jadi beku dan blur...
ok first..sila pejam sebelah mata sebab tajuk cinta, cinta...hahahaha..(tiba2 jadi jiwang..)

aku sebenarnya berasa sangatlah tersentuh dan terharu dengan cerita sorang hamba Allah ni...dia ni boleh dikatakan sebahagian dari keluarga besar al-wasilah di maktab...

orangnya kecil, tapi punya hati yang besar!!!!
ujian dia lagi besar dari aku...masya-Allah...tapi senyuman tak penah lekang dari bibir dia...

hamba-Allah ni betoi2 la hamba pilihan Allah...pintu hidayah Allah masuk ke dalam hati dia...Alhamdulillah...

senang cerita, hamba-Allah kenalan aku ni, dia adalah saudara baru...berpangkat kakak...

waktu mula2 dia kembali kepada Islam, aku suka tengok dia...tenang muka dia...suci...dah la muka memang putih...ditambah dengan nur Islam...subhanallah..makin berseri-seri muka dia...tapi aku takut nk dekat dengan dia...

ya la..sebelum ni(sebelum dia kembali kepada Islam)..aku tak penah pulak la nk p menyembang dengan dia, nanti mesti dia rasa pelikkan.."sapa pulak budak kecik ni..." hahahah...

dari jauh aku tengok dia...makin hari dia makin kuat...aku dengar cerita dari kawan2...tapi aku sendiri tak pernah dekat dengan dia....malu+segan+takut...

sampai la satu hari kelas aku kena memasak di dapur untuk iftar...kebetulan dia pun ada sekali kat dapur. haa...waktu tu la aku mula dekat dengan dia, cakap sikit2 ja...malu la katakan...hahahahha..(sengal!!!)

rupa-rupanya dia pun takut jgak dengan budak2 kelas aku...dia ingat kami garang2...hahahahaha(ada ka patut muka hepi mcm ni kta garang...kak su..kak su...hahahahha)

lepas insiden memasak di dapur tu la..kami mula senyum2 bila berselisih or terjumpa...

nak jadi makin rapatnya..bila kami disatukan dalam al-wasilah... Allah!!!...satu perasaan mahabbah terjalin antara kami....we are family!!!!!!!

*****************
aku kagum dengan dia, sebab dia sangat kuat,  walaupun ada beberapa halangan yang mendesak dia untuk tidak mengamalkan ajaran Islam...hati dia tetap kukuh malah makin utuh bila didesak. apa yang sedih sangat bila orang yang mendesak dia adalah darah daging dia sendiri...

kalau aku..aku tak tau la...aku tak sekuat dia....

semuanya bermula dengan cinta manusia...tapi berakhir dengan cinta Allah...

cinta manusia hanya menjadi penyebab dia menemui cinta yang hakiki.

jika kita mengejar cinta manusia, kita tak kan berasa puas, tapi kejarlah cinta Allah..hatikan menjadi tenang...sebesar manapun gelombang, akan dapat kita hadapi...

yang penting, perubahan dalam diri kita,

bukan kerana manusia
tapi kerana Allah...

sama2 kita koreksi diri... jika saudara baru kita boleh rasakan kecintaan kepada Allah melebihi cinta manusia...takkan kita yang dilahirkan muslim...masih nak kejar cinta manusia? tak berasa cemburukah?


ingat lagi kata2 kak su...
"akak rasa cemburu dengan korang"
"korang dilahirkan muslim..."

masing2 punya kisah silam...tak semestinya yang muslim ini adalah muslim sejati...
perubahan itu yang penting...lambat atau cepat saja...

kadang ada jugak yang perubahan dia cepat..tapi sayang tak kekal lama...
bak kata iklan waktu raya..
"biar lambat asal selamat..." "selamat dunia akhirat..." ehee~...^__^

to know more about her...clik here
dulu dia jugak blogger yang aktif...boleh baca cerita terbaru dia..."KERANA CINTA"
menggunakan nama pena NSSC...doakan semoga NSSC kuat dalam menempuh ujian Allah dan diberikan kemudahan...amin......

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels