Thursday, June 2

new books! ! !

new book arrive!!! hahahaha...suka tak terkata la...punya la sibuk membaca, sampai terlupa kat blog yang satu ni. buku yang dah lama aku tunggu-tunggu. apa lagi..buku ranah 3 warna, sambungan cerita dari negeri 5 menara la!

excited sangat nak baca novel ni sampai tak boleh tunggu2 dah..beli2 saja terus baca kat kerusi mall...semangat kan? kalau la baca buku pendidikan macam ni..sure dapat 4.0 pointer aku...akekekeke..siap dapat anugerah dekan lagi...(opsss...ada ka anugerah dekan kat maktab?)

tiap-tiap kali ke kedai buku, novel ni la yang aku cari sampai naik juling mata baca tajuk buku...tapi tiap2 kali tu la aku kecewa..siap balik umah dengan air mata berderai..(ok itu hiperbola)

****************
nak jadikan rezeki aku untuk miliki novel ranah 3 warna ni, aku ke kedai buku Landmark kat Kulim, mula2 sesaja nak isi masa lapang...maklum la baru habis exam...dengan purse yang agak2 sesak, aku melangkah masuk kedai buku tu..niat nak tengok je buku2 yang baru release..tapi satu ja habit atau perangai aku...tak boleh tengok saja..mesti nak beli jugak...ok ulang MESTI!...memandangkan dalam purse pun ada RM 25k...(hahaha sengal...) aku memang tengok buku2 tu dengan menelan air liur saja la...kalau ikut aku..satu kedai buku aku nak angkut...hahahaha..(kawen dengan anak tokey kedai tu la senang...)

banyak buku2 baru...aku dah aim dah..dapat saja elaun nanti..aku grab awal...siap ada yang aku sorokkan kot buku2 yg best2 tu...hahahahaha terukkan perangai...bukan apa takut habis saja...nanti kena tunggu lagi...(apa la, mcm pekerja depa x tau aku wat keja tu...ada CCTV kot)

dalam tengok2 saja buku kat kedai tu...tiba2 mata aku terpandang dan terbaca satu tajuk novel yang agak best, ayah aku yang sarankan aku suruh baca novel ni...apa tajuk dia?? TENGGELAMNYA KAPAL VAN DER WJICK...karangan Dr. HAMKA...wah!!! ini pun buku yang aku dok cari jugak...

pegang

baca skit

tengok harga

letak balik


jalan sikit.....pastu patah balik...

pejam mata...ambik buku tu...

terus ke kaunter nak bayaq..takut ubah fikiran pulak nanti.
(psstt..: duit ada RM25...harga buku..RM23..)hahahaahahha...

yes!!! selesai misi berlawan dengan purse yang kering, ok baki aku sekarang hanya RM2...dengan muka yang separuh gembira, separuh berduka..aku ke rak simpan barang2...

elok saja naj keluaq dari kedai tu..nampak pulak rak katelog buku2 keluaran terbaru....salah satu katelog yang menarik perhatian aku..katelog PTS Publisher...

tangan ni gatai sangat...terus ambil dan mula mencari...
mencari??? cari apa lagi???

ok...cari novel ranah 3 warna la..sebab PTS Litera yang publishkan novel ni...sampai saja part novel dewasa...
jeng.jeng.jeng..

Ranah 3 Warna..RM20...
apa??? aku kekurangan "0" kat belakang RM2 yang berbaki dalam purse aku!!! owh......tidak!!!

nak sedapkan hati, aku cakap kat kawan aku..."alah ni dalam katelog saja...tak semestinya ada kat kedai ni..." kata aku.

"alah sirah cuba pi tanya kat kaunter customer service tu tengok...ada ka dak..." kak raudhah bagi cadangan.

alah...dia ni..tak tau ka dalam purse aku ni dah kering tahap gaban dah ni....dengan hati yang berdebar-debar macam menunggu cincin disarung ke jari...(hai...dah penah rasa ka?? akekekeke) aku ke kaunter tu...

"urm..cik tumpang tanya...buku ni ada tak?"
"ADA!"...dengan penuh excited cik tu jawab...
aku pun apa lagi dah separuh melompat kat depan dia...
"kat mana? saya tak nampak pun..." aku balas balik...takut dia salah je la...lagi pun duit tak brapa nak cukup kan...
"ADA...MAI IKUT SAYA..." kata cik tu  lagi...sambil berlari-lari ke rak buku berkenaan...
(tulisan besaq tu menunjukkan cik tu sangat la excited bercakap dengan aku..siap berlai-lari lagi...)
aku pun dah cik tu lari..aku pun ikut la lari...excited sebab cik tu lbih excited dari aku...
"nah kak..." ujar cik tu....
what??? kak??? KAK??? ehem....nampak tua sangat ka aku ni? student lagi kot...malas nak pikiaq banyak sebab buku yang aku tunggu2 dah dalam genggaman aku!!! KAK..pun...KAK la...

"WAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dah lama tunggu!" kata aku separuh menjerit...(separuh ka?? kakak2 kat rak lain siap pandang lain macam saja...)
"yey..yey...nak cik letak balik..." kata aku.
".............." dengan muka agak blur cik excited tadi letak balik buku tu. mesti dalam hati dia kata..'pelik kak spek mata besaq ni..tadi tanya ada ka dak buku ni...pastu syok gila..pastu suruh letak balik...' 

dengan senyum agak2 macam kucing..(nak kata senyum kambing tak best..kucing la comel sikit) aku pun berkata "urm..saya nak cucuk duit dulu..."

cik tu.." ......ok". mesti dia kata..alah 20 hingget pun nak kena cucuk duit ka?

dengan berlari-lari ke ATM...aku segera cucuk duit. berlari-lari pulak ke kedai tu balik...terus ambil buku tu ke kaunter nak bayar, sempat tengok cik tu gelak kot kat aku....mesti dia kata...apa la kakak ni muka macam orang tua..perangai macam budak2...

ok..spek aku ni yang membuatkan aku nampak macam tua ok...padahal..muda remaja lagi kot...baru 12 tahun!

********************
senyum sambil bawak keta dari Kulim sampai la ke maktab...masuk2 bilik..terus mula baca...rumet aku dah mula geleng2 kepala...
"Met(panggilan aku dengan rumet...'met' singkatan rumet) kalau dah dapat buku....tak cakap la dengan kami.." kata rumet aku.

alah..tacing pulak budak ni..." alah..met...macam tak tau perangai orang" ujar aku endah tak endah...

punya excited baca...sampai rumet tacing pun tak kesah..sori met!!! lebiu!!

*********************
ni pulak peristiwa pagi tadi...malas nak cerita dah... jari dah letih...
wah!!!!!!!!!! ada respond dari Negeri 5 Menara la.....hahahaha...

rasa nak senyum sepanjang hari!!!

**********************
kalau nak tengok post yang lalu tentang novel pertama Negeri 5 Menara sini dan sini


**********************
mesti miliki yang ketiga pulak!
**********************
novel ini merupakan trilogi...(3 novel)
yang pertama Negeri 5 Menara
yang kedua Ranah 3 Warna
yang ketiga.......
wah! tak sabar tunggu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels