Tuesday, November 8

kaf.ba.ra.kaf.ta.nun

urm...selalu macam ni...time nak exam ni la...idea nak menulis ni mencurah-curah ke ladang gandum...

tengah serabut-serabut nak exam..kalut nak update blog...ape ke hei nye yob!!!

memandangkan aku exam jawi sem ni..meh kita pakat2 eja sama ek tajuk kat atas...
okeh, 1,2,3...
kaf...ba...ra...kaf...ta...nun...
jadi apa murid2???
keberatan????
KEBERKATAN!!!!!!
pandai anak2 muridku...ahsantum!!!

seringkali kita kalut nak cemerlang dalam exam kan?
waktu UPSR dulu, nak  tak kurang...5A kau...
PMR pun sama 9A...
SPM jangan mimpi la nak 11 A1 kalau dah trial pun cukup2 makan ja..akekekkeke...
(nanges kot nama tak dipanggil naik atas pentas amek result SPM...orang cemerlang je la orang panggil naik pentas...hang sapa...melukut tepi gantang ja...T_T)

ok..yang lepas biarkan berlalu...kalau dikenang meranalah badan...

masuk maktab pun...masih lagi nak kejar 4.0..kononnya la kan...best student sangat..=_=

(ok..entri cakap kat diri sendiri...sama2 la..kalau makan cili naaa...)

nak dekat exam..mula la kalut selak buku, nota bagai...nk 4 flat la katakan...
mintak spot sini...spot sana...

tak cukup spot..jumpa lecturer mintak hint..memang manusia tak pernah cukup...

"bagi betis bukan nak paha..mintak kepala terus.."

sampai kita lupa, untuk apa kita dok kalut sangat ni?

cemerlang dunia??

akhirat nanti macam mana pulak?

bak kata ustaz aku..."alah..kome dok kalut ape..duniawi je nih!"

time ustaz cakap macam tu..aku monolog dalam hati..

"ustaz xpa la..dah jadik lecturer...boleh cakap macam tu..."

bila aku dok sorang..buka buku..bukan mukabuku okeh... teringat pulak kata2 ustaz bahasa arab aku sebelum jawab soalan exam...

"ingat..apa yang kamu lakukan sekarang adalah membawa kepada masa depan kamu, kalau kamu meniru dalam exam...itulah yang kamu nak bagi anak2 kamu makan nanti..."

Allah..Allah...
'PANGGGGG!!!!'
kena sekali di pipi...aduh...pedih.pedih...kena sebijik...

jawab la jugak...walaupun tak tahu terkulat-kulat sorang2..nak mintak talian hayat...dah kena anti-virus...mau nanges jugak aku dalam dewan....

*********
cuba kita pikiaq, kita dah usaha banyak sangat (urm...studi last minute kita usaha la jugakkan?? tak tidoq tu...)
tapi...hasilnya...

urm kalau aku..boleh la..tak la cemerlang pun....orang kata cukup2 la nk survive...

macam mana boleh jadi macam tu?? fail ISL..haaa..tu dia...kalau timbang kilo...dah dapat 50 hengget kot...
spot lagi...berlambak-lambak spot...sampai rasa nak rebus buku minum...setel kerja...miahahaaha

tapi kenapa hasilnya cukup2 makan?? (bukan nak persoal ketentuan, tapi nak muhasabah diri)

sebab tak dak KEBERKATAN disitu...

niat dah terpesong...

niat kita apa??
kalau aku..nak lulus exam dengan jayanya...(dunia semata)

apa kata kita pusingkan diri 360darjah..betulkan niat...

"aku nak ambil exam ni..nak lulus,supaya aku jadi cikgu yang berjaya, mendidik anak2 bangsa mengenal Allah dalam setiap perkara"

boleh la kata...alah..ustaz ustazah boleh la..dok ajaq Pend.Islam hari2...boleh la ajaq anak murid dekat dengan Islam...kami ni yang ajaq Math, Sains etc...macam mana? tak boleh la niat macam tu...

HAIP!..sapa kata tak boleh???

Islam itu syumul...menyeluruh...kita boleh selit dalam subjek yang kita ajar...tak salah...agak2 tak tau sangat macam mana nak selit..buat sesi tazkirah 3 minit...

hai..tazkirah pulak...mana la pandai bertazkirah...bukan suruh bawak keluar hadis @ ayat al-Quran...cuma ingatkan...contoh:
sebelum mula mengajar kajian tempatan la katakan...
"ok...pagi ni sapa yang solat subuh?"..."jangan tinggal solat...solatkan tiang agama"
haa..kan...dah mengingatkan murid...(ok la kan..contoh ni??) ^__^

balik kepada topik...

keberkatan...
semuanya bermula dari permulaan...
bukan pada saat kita mula dipostingkan...tapi pada saat kita mula belajar...
Allah...Allah...aku dah terpesong lama sangat ni...

jangan 'down'...jadikan hari ni sebagai permulaan mencari keberkatan...(aku pun sama...)

*memang kena atas batang hidung sendiri* T_T

p/s: still lagi sibuk tanya spot terbaik...aduh...bukan bergantung pada spot..just use for guideline to study...(last minute punya stail) boleh tak?? akekeke...

doakan aku...exam just around the corner...moga mendapat keberkatan pada rezekiku...amin...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels