Monday, July 5

QESAH BERMAIN ZAMAN DULU...PART 1

zaman sekarang, dah tak ramai yang suka naik gerek(basikal). jarang dah tengok budak2 kat kampung, petang2 keluaq kayuh gerek....ronda2 keliling kampung. sekarang semua naik moto, start enjin, pulas minyak,jalan...


kesian kat apek kedai gerek...dah tak laku macam dulu.
dulu...
antara pilihan gerek untuk budak perempuan : gerek mini(kelebihan-ada bakul n loceng)
pilihan budak laki2 pulak : gerek yg ada gear...kalau yg kaya sikit BMW..eh....BMX


seronok kecik2 dulu, petang2 pakat2 la keluaq,abang adik kakak sepupu...main gerek
(main polis2 - cara bermain)
sorang atau lebih ( bergantung kepada jumlah pemain ) akan bertindak sebagai polis
sorang atau lebih ( juga bergantung kepada pemain ) akan bertindak sebagai penjahat
pilih satu halaman rumah untuk jadik penjara...selalu halaman rumah tok aku!!


penjahat mesti curik sesuatu dari laman rumah orang!! ( perhatian : curik daun @ bunga saja)

polis akan mula kejar dengan gerek...siren (tidak lain tidak bukan LOCENG!)akan berbunyik bila penjahat dikesan...

maka akan bingit la satu kampung bunyik loceng...eh..siren polis menyejar penjahat.


tugas aku selalunya, jadik warden penjara saja.... T___T(ni tugas aku setiap kali main polis2). kerja aku duduk depan laman jaga penjahat yang ditangkap. sungguh boring!!!! pastu sampai satu tahap bila semua penjahat ditangkap, atas arahan tuan inspektor (merangkap abang aku), aku kena buat2 tertidur...dan tak semena-menanya, penjahat2 semua terlepas dari penjara!!! aku??? kena pecat la....hahahahahahaha

p/s: tu semua helah abang aku, nak suruh aku balik rumah sebab depa semua dah boring main dengan aku.PERHATIAN, bila main bersama aku, mesti main benda yang selamat!!! pesan mak aku....hahahahahaha manja + chengeng....

agenda abang,sepupu dan kawan2 yg lain lepas tu...main tuju kasut...(tak selamat) so, aku tak leh join...

(cuba baca dengan perasaan sedih + sebak )
- aku hanya mampu melihat mereka bermain, disebalik jendela rumah.... T____________T


sebab tu aku lebih banyak main solitary...(main sorang2) guna *imiginasi*
SELAMAT + AMAN + DAMAI = MAK AKU SUKA!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Labels